TOS in de klas: Hoe zorg ik dat mijn leerling goed meekomt?

Door: Ziezo

Categorie: Informatie

12 jul, 2022

Hoe je er alles aan doet, om een leerling met TOS
goed mee te laten komen in de groep?

Dat is een hele brede vraag, die voor elke leerling met (of zonder) TOS een ander antwoord heeft.
Maar ik kan je wel op weg helpen met wat basis-tips om goed naar jouw leerling te blijven kijken.

1

Ga met je leerling in gesprek

We hebben soms de neiging als professionals om veel met elkaar OVER de leerling te overleggen. Daar is niets mis mee, laten we dat voorop stellen.

Maar vergis je niet in je leerling zelf! Vaak weten kinderen al heel jong wat ze wel en niet willen, prettig vinden of wat wel of niet voor hen werkt.

Dus: ga met jouw leerling in gesprek! En probeer daarbij de waarom-vraag eens te vermijden. Die is namelijk best heel erg lastig te beantwoorden. Dus ga aan de slag met wie-wat-waar-vragen.

Je kunt daarvoor ook mijn (gratis) picto’s gebruiken voor visuele ondersteuning. Of natuurlijk de Helperskaart TOS 2.0 gebruiken, van Pien van der Most (www.tekenenbijtos.nl) en mij. Een praktisch inzetbaar hulpmiddel om in gesprek te gaan met jouw leerling.

2

Stem regelmatig af met logopedist, leerlingbegeleider en ambulant begeleider

Afstemming, bijstelling en aanpassingen doen zijn heel belangrijk. Iedere professional heeft zijn/haar eigen achtergrond en professionaliteit en daarmee ook zijn eigen visie en beeld van de leerling.

Het werkt heel mooi als je regelmatig (minstens 3-4 keer per schooljaar lijkt me mooi) afstemt. Praat dan over hoe de leerling zich ontwikkelt, hoe je elkaar kunt aanvullen en met elkaar de basis kunt leggen voor de juiste begeleiding van jouw leerling.

3

Maak stappenplannen visueel

Als je graag wilt dat jouw leerling met TOS steeds zelfstandiger wordt in de klas, dan is een stappenplan een goed idee. En natuurlijk dan wel visueel ondersteund!

Routines, volgordes, stappen, planningen, etc: alles is te vatten in een stap-voor-stapplan met visuele ondersteuning. Die visuele ondersteuning vind je bij jezelf, door te tekenen. Of via het internet, als je zoekt op passende pictogrammen of afbeeldingen. Maar ook: in jouw leerling met TOS. Laat hem/haar zelf eens tekenen of vertellen. En teken mee bij wat hij vertelt!

Check regelmatig of het stappenplan nog werkt, of nog nodig is. Kinderen kunnen het zich na een tijdje ook eigen maken en soms is het stappenplan dan ineens overbodig.

4

Stel de juiste vraag

“Heb je het begrepen?” “Snap je het?” “Weet je wat je moet doen?”

Allemaal vragen waar je heel eenvoudig ja (of nee) op kunt antwoorden. Maar vooral ja. Want dat is wat veel kinderen met TOS doen. Gewoon maar vast ja zeggen, ook al heeft hij/zij maar de helft begrepen.
Heeft te maken met zich anders voelen, niet om hulp kunnen en/of durven vragen en een vol hoofd door alle informatie. Dan kán een kind met TOS kiezen voor de weg van de minste weerstand: gewoon ja zeggen en dan ben ik er snel vanaf. Maar dan bereik je niet je doel als leerkracht. Want jij wilt dat jouw leerling aan het werk gaat met dat wat jij bedacht hebt.

Dus stel eens deze vraag: “Wat ga je nu doen?” of “Wat is jouw volgende stap?” of “Wat heb je nodig?”. Dit zijn open vragen, die uitnodigen (of uitdagen) om zelf te vertellen. Dan kun jij als leerkracht mooi controleren of je leerling het wel écht begrepen heeft.

Podcast

Ik hoop dat je uit de voeten kunt met deze basis-tips. In mijn podcastaflevering “TOS op de basisschool” geef ik je nog wat tips. Luister die vooral en laat me weten wat je ervan vindt! Dat kan via de socials (Instagram, Facebook) of mail (hallo@ziezoalmere.nl). Dankjewel!

Wellicht ook interessant voor jou…

Wat is TOS?

Wat is TOS?

TOS staat voor 'Taalontwikkelingsstoornis' Een taalontwikkelingsstoornis is een neurologische ontwikkelingsstoornis...

Lees meer